3ο Γυμνάσιο 2011Η εργασία μας3ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ -Περίοδος 2010 - 2011«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣA. Γενικά στοιχείαΤίτλος Εργασίας:Πτολεμαΐδα: Στα μονοπάτια της φύσηςΚατηγορία συμμετοχής: 7.ΟικοσύστημαΔιασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ) : http://3gym-ptolem.koz.sch.gr/ergasia_b2.htmΤίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας : 2ο τμήμα ,Β΄τάξης ,3ου Γυμνασίου ΠτολεμαΐδαςΕκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Κακαβούλη Σταυρούλα , καθηγήτρια πληροφορικής, Παπαδημητρίου Μαρία, φιλόλογοςΠόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή: 10Οι ηλικίες τους : 14 ετώνΗλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας:marpapadi@sch.gr, stavroula_k@sch.grB. Περιγραφή της περιοχής μαςΗ πόλη της Πτολεμαΐδας (αρχ. Πτολεμαΐς) είναι οικοδομημένη, σε θέση προς το κέντρο του Λεκανοπεδίου τηςΕορδαίας και σε υψόμετρο 600 μέτρων. Περιβάλλεται από τους ορεινούς όγκους του Βερμίου ανατολικά, του Ασκίου/ Σινιάτσκου δυτικά και του Βόρα / Καϊμακτσαλάν προς Βορά.Ο Δήμος Πτολεμαϊδας, με επίκεντρο την πόλη της Πτολεμαΐδας, καταλαμβάνει το Βόρειο-Κεντρικό τμήμα του νομούΚοζάνης . Σήμερα, μετά τη συνένωση με το σχέδιο Καποδίστρια, αποτελείται εκτός από την πόλη της Πτολεμαΐδαςπου είναι η έδρα του δήμου, και από άλλα 10 Δημοτικά Διαμερίσματα. Ο πληθυσμός του δήμου Πτολεμαΐδας ξεπερνά τις 43.000 κατοίκους και είναι μακράν η πολυπληθέστερη μεταξύάλλων πόλεων της Δ. Μακεδονίας, χωρίς να είναι πρωτεύουσα νομού.Τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνουν ξεκάθαρα ότι υπάρχει μια σαφής αύξηση του πληθυσμού του Δήμου, γεγονόςπου οφείλεται κυρίως στη δημιουργία των εργοστασίων της ΔΕΗ στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Πτολεμαΐδαςπου είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο τη συγκράτηση του πληθυσμού στην περιοχή, αλλά και την προσέλκυση κατοίκωναπό άλλες περιοχές της χώρας. Επομένως ο πληθυσμός αυξάνεται σημαντικά όλες τις τελευταίες δεκαετίες. Ημεγάλη αύξηση σημειώθηκε τη δεκαετία 1991-2001 και οφείλεται κυρίως στη συνένωση με το Δήμο Πτολεμαΐδας τωνκοινοτήτων της ευρύτερης περιοχής.Η Πτολεμαΐδα, πριν την εκβιομηχάνιση και αστικοποίηση της, αποτελούσε μια αγροτική κωμόπολη και μόνο μετά το1924 από κοινότητα Καϊλαρίων αναγνωρίζεται ως Πτολεμαΐδα. ονομασία που απορρέει από τον Πτολεμαίο τονΛάγου.Γ. Περίληψη της εργασίας μας:Η εργασία μας κινείται σε δύο επίπεδα. Αρχικά παρουσιάζει (με όσα κρίναμε αναγκαία) την περιοχή μας και ταιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ώστε ο επισκέπτης της εργασίας μας να έχει μια γενική εικόνα της περιοχής και στησυνέχεια επικεντρώνεται στην παρουσίαση του οικοσυστήματος της περιοχής. Παρουσιάζονται η χλωρίδα και ηπανίδα της περιοχής , δραστηριότητες που σχετίζονται με την εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου της περιοχήςκαθώς και φωτογραφικό υλικό. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι προστατευόμενες περιοχές του τόπου μας.Κλείνουμε με μια αναφορά στις εκδηλώσεις «Γιορτές της Γης» που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο γιατίσυνδέονται με τη φύση και το περιβάλλον όσο και γιατί προσελκύουν επισκέπτες απ΄ όλη την Ελλάδα και όχι μόνο.Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας:Μερικά από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίσαμε ήταν από τη μια η αδυναμία άμεσης πρόσβασης σεμέρη που έχουν ιδιαίτερο οικολογικό ενδιαφέρον για την περιοχή μας και από την άλλη η διαπίστωση ότι η γνώση καιη ενασχόληση των μαθητών με τους υπολογιστές δεν ήταν αρκετή για την εκπόνηση τέτοιας εργασίας .Ωστόσο ηπροθυμία και η διάθεσή τους οδήγησαν στο να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια. Μάθανε να ψάχνουν στο διαδίκτυο ,ναβρίσκουν και να κατηγοριοποιούν το υλικό, χρησιμοποίησαν φωτογραφικό υλικό και το ψηφιοποίησαν με σκάνερ,χρησιμοποίησαν επισύναψη εικόνας και κειμένου στο e-mail , έγραψαν σε word και πάνω απ΄όλα συνεργάστηκαν καιαντάλλαξαν ιδέες και απόψεις μέσα από το google –groups όπου για τις ανάγκες της εργασίας δημιουργήσαμε τηνομάδα ergasia- 2011.Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας – βασικά στοιχεία της.Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικόδιαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος; Η εργασία μας αξιοποίησε ποικιλοτρόπως υλικό από τις διδακτικές ενότητες τόσο της νεοελληνικής γλώσσας και τηςιστορίας, όσο και της πληροφορικής και της Βιολογίας . Πιο συγκεκριμένα:Νεοελληνική Γλώσσα: Η οργάνωση των παραγράφων, η επιμελημένη χρήση λεξιλογίου, ο έλεγχος των κειμένωνώστε να είναι γραμματικά και συντακτικά ορθά, η εξάσκηση στην σύμπτυξη παραγράφων και στην συγγραφήπεριλήψεων είναι μερικές από τις άμεσες ωφέλειες της διαδικασίας.Ιστορία: Ήταν εκπληκτικό και για μας να διαπιστώσουμε το πόσο παλιά πίσω στο χρόνο μας πάει η ιστορία τηςπεριοχής , από την προϊστορική ακόμη εποχή , το πέρασμα στην αρχαία Ελλάδα με τους μακεδονικούς τάφους, καθώςκαι τα βυζαντινά μνημεία (της παλιάς Εγνατίας οδού, βυζαντινό υδραγωγείο καθώς και βυζαντινές εικόνες πουανάγονται σε πολλούς αιώνες πριν) μας οδήγησαν από τη μια να μελετήσουμε με μεγαλύτερη προσοχή την ιστορία τηςπεριοχής και από την άλλη να αξιολογήσουμε περισσότερο την προσφορά των ευρημάτων στη δημιουργία μιαςολοκληρωμένης εικόνας για την πόλη μας.. Πληροφορική:Οι μαθητές εξασκήθηκαν στη χρήση του υπολογιστή για τη σύνταξη κειμένου, τη χρήση του διαδικτύου,τη χρήση της υπηρεσίας e-mail, το σκανάρισμα και την εκτύπωση των εργασιών τους , στη χρήση ψηφιακής κάμεραςκαθώς και στη δημιουργία παρουσίασης με windows movie maker.Βιολογία:Τι είναι οικοσύστημα, οι διαφορετικές ποικιλίες ειδών ,φυτών ,τα οικολογικά θέματα και προβλήματα ,ηπρακτική χρήση βοτάνων και η ανακάλυψη όλων αυτών σε σχέση με την περιοχή μας ήταν κάτι που ενθουσίασε ταπαιδιά και τα προβλημάτισε σε σχέση με την ευθύνη μας απέναντι στη φύση.Τι καινούργιο μάθαμε – ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.Η επαφή με τη φύση και τις ομορφιές της , η ανακάλυψη τόσων ειδών μέσα σε ένα χώρο που ακόμη και εμείς οι ίδιοιτο θεωρούμε περιβαλλοντικά επιβαρυμένο (ποιος δε σκέφτεται τα εργοστάσια της ΔΕΗ και τη μόλυνση όταν ακούει:Πτολεμαΐδα;),η ανακάλυψη νέων τρόπων έκφρασης, οργάνωσης και διαχείρισης ποικιλόμορφου υλικού (εικόνες,φωτογραφίες, βιντεάκια, κείμενα) με τη χρήση των ΤΠΕ. ήταν μια αποκάλυψη για τα παιδιά.Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.Χρησιμοποιήσαμε ψηφιακές κάμερες, βιβλία και εγκυκλοπαίδειες του σχολείου μας, ηλεκτρονικό υπολογιστή γιασυγκέντρωση υλικού από το διαδίκτυο, σκάνερ και εκτυπωτή.Οι εκπαιδευτικοί της τάξης χρησιμοποίησαν τονυπολογιστή του σχολείου τον επιτραπέζιο σαρωτή (σκάνερ) καθώς και προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, εικόνας,βίντεο , πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων καθώς και πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδων. Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από τοδιαδίκτυο.Η παρουσίαση της Πτολεμαΐδας με τα αξιοθέατα και την ιστορία της πιστεύουμε ότι έκανε δυνατό μέσα από τις ΤΠΕνα παρουσιαστεί η περιοχή μας και να προβληθούν οι ομορφιές της, το πλούσιο οικοσύστημα της περιοχής και οθησαυρός των φυτών-βοτάνων που θα μπορούσε να αποτελέσει εναλλακτική μορφή θεραπείας για διάφορεςπαθήσεις.Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα «ξέθαψε», ειδικά από τους παλαιότερους ,γνώσεις, αναμνήσεις από τηνεπαφή τους με τη φύση , τη χρήση βοτάνων για φαρμακευτικούς σκοπούς καθώς και την υπόδειξη περιοχών μεοικολογικό ενδιαφέρον.Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά. Ήταν πολύ θετικήη υποδοχή του συγκεκριμένου θέματος με αποτέλεσμα πολλοί γονείς ή συγγενείς να μας εφοδιάσουν με φωτογραφίεςή να μας υποδείξουν περιοχές ή φυτά με ιδιαίτερο ενδιαφέρον που άξιζε να συμπεριληφθούν στην εργασία μας.Ανακαλύψεις – απρόοπτα – εκπλήξεις: Η όλη διαδικασία ήταν μια συνεχής ανακάλυψη καθώς μάθαμε καιγνωρίσαμε πόσο πλούσια σε φυσικές ομορφιές είναι η περιοχή μας καθώς και πόσο σημαντικά είναι τα οικολογικάθέματα και προβλήματα και η ευθύνη όλων μας για την προστασία του περιβάλλοντος . Ακόμη ήταν πολύδιασκεδαστικό να βρίσκεις μέσα στο διαδίκτυο πληροφορίες και στοιχεία για την περιοχή σου και να έχεις τηνευκαιρία κι εσύ να τα προβάλλεις μέσα από αυτή την εργασία.