3ο Γυμνάσιο 2011 3ος  Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ - Περίοδος  2010-2011 «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ A. Γενικά στοιχεία Τίτλος Εργασίας: Πτολεμαΐδα:Μια πόλη με παράδοση στον αθλητισμό Κατηγορία συμμετοχής:9.Αθλητισμός Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ) : http://3gym-ptolem.koz.sch.gr/ergasia_b4.htm Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας :4 ο  τμήμα, Β΄τάξης, 3 ου  Γυμνασίου Πτολεμαΐδας  Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Παπαδημητρίου Μαρία ΠΕ02,φιλόλογος και υπεύθυνη του τμήματος, Κακαβούλη Σταυρούλα ΠΕ20, καθηγήτρια πληροφορικής Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή: 09 Οι ηλικίες τους : 14 ετών  Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας:marpapadi@sch.gr, stavroula_k@sch.gr B. Περιγραφή της περιοχής μας Η πόλη της Πτολεμαΐδας (αρχ. Πτολεμαΐς) είναι οικοδομημένη, σε  θέση προς το κέντρο του Λεκανοπεδίου της  Εορδαίας και σε υψόμετρο 600 μέτρων. Περιβάλλεται από τους ορεινούς όγκους του Βερμίου ανατολικά, του Ασκίου  / Σινιάτσκου δυτικά και του Βόρα / Καϊμακτσαλάν προς Βορά. Ο Δήμος Πτολεμαϊδας, με επίκεντρο την πόλη της Πτολεμαΐδας, καταλαμβάνει το Βόρειο-Κεντρικό τμήμα του νομού Κοζάνης . Σήμερα, μετά τη συνένωση με το σχέδιο Καποδίστρια, αποτελείται εκτός από την πόλη της Πτολεμαΐδας που είναι η έδρα του δήμου, και από άλλα 10 Δημοτικά Διαμερίσματα.  Ο πληθυσμός του δήμου Πτολεμαΐδας ξεπερνά τις 43.000 κατοίκους και είναι μακράν η πολυπληθέστερη μεταξύ  άλλων πόλεων της Δ. Μακεδονίας, χωρίς να είναι πρωτεύουσα νομού.  Τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνουν ξεκάθαρα ότι υπάρχει μια σαφής αύξηση του πληθυσμού του Δήμου, γεγονός  που οφείλεται κυρίως στη δημιουργία των εργοστασίων της ΔΕΗ στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Πτολεμαΐδας που  είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο τη συγκράτηση του πληθυσμού στην περιοχή, αλλά και την προσέλκυση κατοίκων από  άλλες περιοχές της χώρας. Επομένως ο πληθυσμός αυξάνεται σημαντικά όλες τις τελευταίες δεκαετίες. Η μεγάλη  αύξηση σημειώθηκε τη δεκαετία 1991-2001 και οφείλεται κυρίως στη συνένωση με το Δήμο Πτολεμαΐδας των  κοινοτήτων της ευρύτερης περιοχής.  Η Πτολεμαΐδα, πριν την εκβιομηχάνιση και αστικοποίηση της, αποτελούσε μια αγροτική κωμόπολη και μόνο μετά το  1924 από κοινότητα Καϊλαρίων αναγνωρίζεται ως Πτολεμαΐδα. ονομασία που απορρέει από τον Πτολεμαίο τον Λάγου.  Γ.  Περίληψη της εργασίας μας: Η εργασία μας κινείται σε δύο επίπεδα. Αρχικά παρουσιάζει (με όσα κρίναμε  αναγκαία) την περιοχή μας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της,την ιστορία της και ποικίλα αξιοθέατα ,ώστε ο  επισκέπτης της εργασίας μας να έχει μια γενική εικόνα της περιοχής .Στη συνέχεια επικεντρώνεται στην παρουσίαση  της πλούσιας αθλητικής δραστηριότητας που υπάρχει στην περιοχή μας..Ξεκινάμε από τους συλλόγους (αθλητικούς  και πολιτιστικούς), προχωράμε στις λέσχες, παρουσιάζουμε τις αθλητικές εγκαταστάσεις και κλείνουμε με μια  σύντομη παράθεση διακρίσεων σε αθλητικές διοργανώσεις.   Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας: Τα κυριότερα προβλήματα που συναντήσαμε ήταν τα εξής: 1) Η  έλλειψη χρόνου για να συντονίσουμε, να συγκεντρώσουμε και να ψηφιοποιήσουμε το υλικό μας. 2) Το γεγονός ότι  κάποια από τα παιδιά της εργασίας μας είναι από γύρω χωριά κι έτσι δεν ήταν πάντα δυνατόν να συμμετέχουν στη  διαδικασία συγκέντρωσης του υλικού .3) Η διαπίστωση ότι παρόλο που οι μαθητές φαίνεται να έχουν καλή  «περιφερειακή» γνώση των υπολογιστών , αγνοούν στην πράξη απαραίτητες δεξιότητες όπως π.χ. το να στείλουν μια  εικόνα ή ένα κείμενο με επισύναψη σε e-mail. Στην προσπάθεια να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα επιμερίσαμε  τις δραστηριότητες έτσι ώστε τα παιδιά που ζουν στην πόλη να επωμιστούν το κομμάτι της συγκέντρωσης υλικού είτε  με συνεντεύξεις είτε με επισκέψεις στα αντίστοιχα αθλητικά μέρη ενώ τα παιδιά από τα γύρω χωριά βοήθησαν με  συγκέντρωση υλικού μέσα από το διαδίκτυο και με την οργάνωσή του. Ακόμη μετά από μια σύντομη ανάλυση  πειραματίστηκαν με επιτυχία στο να χρησιμοποιήσουν επισύναψη στα e-mail τους!!  Ε. Κύρια περιγραφή της  εργασίας μας – βασικά στοιχεία της Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία  για  το διαδικτυακό εκπαιδευτικό  διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»   συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;  Η εργασία μας αξιοποίησε ποικιλοτρόπως υλικό από τις διδακτικές ενότητες τόσο της νεοελληνικής γλώσσας και της  ιστορίας, όσο και της πληροφορικής και της γυμναστικής. Πιο συγκεκριμένα:  Νεοελληνική Γλώσσα: Η οργάνωση των παραγράφων, η επιμελημένη χρήση λεξιλογίου, η σύνταξη ερωτημάτων για τη  συνέντευξη και στη συνέχεια η καταγραφή και διαμόρφωση του διαλόγου ώστε να είναι γραμματικά και συντακτικά  ορθός είναι μερικές από τις άμεσες ωφέλειες της διαδικασίας. Ιστορία: Ήταν εκπληκτικό και για μας να διαπιστώσουμε το πόσο παλιά πίσω στο χρόνο μας πάει η ιστορία της  περιοχής , από την προϊστορική ακόμη εποχή , το πέρασμα στην αρχαία Ελλάδα με τους μακεδονικούς τάφους, καθώς  και τα βυζαντινά μνημεία (της παλιάς Εγνατίας οδού, βυζαντινό υδραγωγείο καθώς και βυζαντινές εικόνες που  ανάγονται σε πολλούς αιώνες πριν) μας οδήγησαν από τη μια να μελετήσουμε με μεγαλύτερη προσοχή την ιστορία της  περιοχής και από την άλλη να αξιολογήσουμε περισσότερο την προσφορά των ευρημάτων στη δημιουργία μιας  ολοκληρωμένης εικόνας για την πόλη μας..   Πληροφορική:Οι μαθητές εξασκήθηκαν στη χρήση του υπολογιστή για τη σύνταξη κειμένου, τη χρήση του διαδικτύου,  τη χρήση της υπηρεσίας e-mail  το σκανάρισμα και την εκτύπωση των εργασιών τους , στη χρήση ψηφιακής κάμερας  καθώς και στη δημιουργία παρουσίασης με windows movie maker  Γυμναστική: Η ανακάλυψη των πολλών και διαφορετικών αθλημάτων που υπάρχουν στην πόλη μας ενθουσίασε τα  παιδιά και τα έκανε να ψάξουν περισσότερο για τα αθλήματα ,τους κανονισμούς και τον τρόπο διεξαγωγής των  αγώνων. Και φυσικά ασχολήθηκαν πειραματιζόμενοι στο μάθημα της γυμναστικής και με τα νέα (για την περιοχή  μας)αθλήματα όπως τέννις, πινγκ-πονγκ και μπάντμιντον  Τι καινούργιο μάθαμε – ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε. Ήταν πολύ σημαντική η διαδικασία εφαρμογής των ΤΠΕ στη συγκέντρωση και οργάνωση του υλικού. Τα παιδιά  διαπίστωσαν πόσο εύκολα και γρήγορα μπορείς να βρεις και να μοιραστείς ταυτόχρονα τα ευρήματά σου. Ακόμη  είδαμε μαθητές που ήταν γενικά αδιάφοροι στην υπόλοιπη μαθησιακή διαδικασία να συμμετέχουν, να ψάχνουν να  βρίσκουν πληροφορίες και να βοηθούν αποφασιστικά στην ολοκλήρωση της εργασίας.  Τι  εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.  Χρησιμοποιήσαμε ψηφιακές κάμερες, βιβλία και εγκυκλοπαίδειες του σχολείου μας, ηλεκτρονικό υπολογιστή για  συγκέντρωση υλικού από το διαδίκτυο, σκάνερ και εκτυπωτή.Οι εκπαιδευτικοί της τάξης χρησιμοποίησαν τον  υπολογιστή του σχολείου τον επιτραπέζιο σαρωτή (σκάνερ) καθώς και προγράμματα επεξεργασίας κειμένου και  εικόνας, πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων καθώς και πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδων.   Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από  το  διαδίκτυο. Η παρουσίαση της Πτολεμαΐδας με τα αξιοθέατα και την ιστορία της πιστεύουμε ότι έκανε δυνατό μέσα από τις ΤΠΕ  να παρουσιαστεί η περιοχή μας και να προβληθούν οι ομορφιές της.  Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).  Η συμμετοχή πολλών μαθητών σε αθλητικούς συλλόγους οδήγησε στο να ενημερωθούν συμμαθητές, φίλοι , γνωστοί  και συγγενείς για την εργασία. Επίσης  ανθρώποι που ασχολήθηκαν ενεργά με τον αθλητισμό βρήκαν την ευκαιρία να  προβάλλουν την παρουσία του συλλόγου τους  μέσα από το διαδίκτυο.  Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά.  Πολλοί γονείς ή συγγενείς που γνώριζαν προσωπικά παράγοντες των συλλόγων προθυμοποιήθηκαν να τους  ενημερώσουν και να ζητήσουν πληροφορίες για το σύλλογό τους. Όλοι πάντως όσοι το πληροφορήθηκαν αντέδρασαν  θετικά και ενθάρρυναν τα παιδιά στο να συνεχίσουν την προσπάθειά τους.  Ανακαλύψεις – απρόοπτα – εκπλήξεις  Η όλη διαδικασία ήταν μια συνεχής ανακάλυψη καθώς  μάθαμε και γνωρίσαμε πόσο πλούσια σε δραστηριότητες είναι η  πόλη μας καθώς και πόσο σημαντικός είναι ο αθλητισμός για τη ζωή μας. Ακόμη γνωρίσαμε μέσα από το διαδίκτυο  τους συλλόγους, τη διαδρομή και τις εκδηλώσεις τους και φυσικά  η μεγάλη έκπληξη ήταν όταν βρήκαμε στο διαδίκτυο  ονόματα συμμαθητών μας που έχουν διακριθεί σε σχολικούς αγώνες και δεν το γνωρίζαμε!!!